بررسی وضعیت اخلاق دیجیتال از گذشته تا اکنون
کد مقاله : 1005-DIGETHCONF-FULL
نویسندگان
احمدرضا ورناصری *1، اطهره نقدی نژاد2، نجمه نوروزی3
1دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران - - دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران، ایران
2دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی ، دانشگاه پیام نور مشهد
چکیده مقاله
هدف: بررسی وضعیت اخلاق دیجیتال از گذشته تا اکنون
روش: پژوهش حاضر از لحاظ رویکرد از نوع کمی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری داده‌ها توصیفی - تحلیلی است که با روش علم‌سنجی انجام شده است. جستجو و بازیابی داده‌ها از طریق بخش جستجوی پیشرفته پایگاه استنادی وب‌آوساینس انجام شد. 2124 مدرک پس از بازیابی نتایج از پایگاه استنادی وب‌آوساینس، در قالب plain text، استخراج گردید که جامعه آماری پژوهش را شامل می شود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای اکسل و VOSviewer تحلیل شده اند.
یافته ها: بیشترین نوع مدارک Article ، Review Article و Early Access است. بیشترین مدارک در سال 2022 ، 2021 و 2020 به ترتیب با 383، 367 و 251 مدرک بوده است. زبان انگلیسی(2071) نگاشته شده اند. بعد از آن زبان اسپانیایی و آلمانی با 19 و 13 مدرک بیشترین زبان مورد استفاده بوده است. کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا به ترتیب با 576، 422، 195 مدرک به ترتیب بیشترین تولیدات علمی حوزه مزبور را داشته اند. nebeker ، floridi و vayena بیشترین نویسندگان از نظر تعداد تولیدات علمی هستند. بر این اساس دانشگاه آکسفورد، کینگز کالج لندن و دانشگاه تورنتو کانادا بیشترین میزان تولیدات این حوزه را داشته اند. مفاهیم ethics با 673 بار رخداد و 3373 قدرت پیوند کل که در خوشه 2 قرار دارد مهم ترین مفهوم و واژه این حوزه است و بعد از ان مفاهیم technology و big data با 134 و 132 بار رخداد وقدرت پیوند کل 928 و 861 قرار دارند. نویسندگان مانند biro, attila؛ mayoral, fermin و nikolova, brojanka که همگی در خوشه 36 قرار دارند و 2 مدرک منتشر کرده اند، میانگین سال انتشار آنها 2023 است، حال آنکه نویسندگانی مانند Napoli, alessandro؛ passariello,Roberto و zaccagna,fulivio که با تعداد 2 مدرک در خوشه 63 قرار دارند، میانگین سال انتشاراتی آنها 2009 است.
نتیجه گیری: فناوری دیجیتال به طور تصاعدی به تکامل خود ادامه می‌دهد و اهمیت اخلاق دیجیتال نیز افزایش می یابد. هر جامعه و سازمان باید قوانین اخلاق دیجیتال خود را با در نظر گرفتن روندهای دیگران و تطبیق آنها در چارچوب و زمینه فرهنگی خود تعریف کند.
کلیدواژه ها
اخلاق دیجیتال، فضای مجازی، علم سنجی، تولیدات علمی، دانشکده الهیات
وضعیت: پذیرفته شده مشروط