چالش اخلاقی شایعه پردازی در فضای مجازی
کد مقاله : 1016-DIGETHCONF (R1)-FULL
نویسندگان
الیکا جسری *1، الهه سلیمانی2
1آموزش و پرورش، بندر امام خمینی، خوزستان، ایرن
2آموزش و پرورش، بندر ماهشهر، خوزستان، ایران
چکیده مقاله
فضای مجازی به دلیل وجود گروه‌ها و کانال‌های متفاوت و متنوع و هم چنین فراگیری آن در میان مردم به گونه‌ای که بسیاری از اخبار، ارتباطات خانوادگی و اجتماعی و حتی خریدها از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد جزئی تفکیک ناپذیر از زندگی ما شده است. متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم آموزش صحیح و آگاهی بخشی به خانواده‌ها به راحتی اطلاعات رد و بدل می‌شود بدون اینکه درستی یا نادرستی اخبار و اطلاعات ارسالی مدنظر قرار گیرد. شایعه و دروغ‌پردازی، نوعی بر هم زدن امنیت روانی مردم جامعه است که در فضای جنگ نرم تعریف می شود شایعه و تأثیر آن بر زندگی اجتماعی انسان‌ها همواره مورد توجه و مهم بوده است. در سالیان اخبر و با گسترش فضای مجازی، شرایط برای انتشار شایعه، تسهیل شده است. برخی از مباحث اخلاقی متنوعی که در جامعه اطلاعاتی جهانی در محیط اینترنت و فضای مجازی وجود دارند عبارتند از: اخلاق در ارائه اخبار و شایعات، اخلاق در توسعه سایت ها، اخلاق در محرمانه ها و اخلاق در امنیت کسب و کار و غیره آسیب های روان شناختی مورد بحث در این مقاله: دروغ و شایعه پردازی و از بین رفتن سعه صدر است راه مقابله با دروغ پردازی های رسانه ای بالا بردن سواد مجازی است. با مطالعه وتحقیق میتوان اخبارکذب وشایعه را ازاخبار درست تشخیص داد. باید این حقیقت را بخوبی درک کنیم که شایعه چه ضربه های سنگین وگاه هولناکی را به بدنه فرهنگی و امنیت اجتماعی خواهد زد. وقتی این موضوع را بخوبی درک کردیم دیگر به شایعات دامن نزده وعامل تکثیر آنها نمیشویم. این تحقیق یک تحقیق کاربردی است و روش تحقیق اسنادی است که از گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و تحلیل اطلاعات با رویکرد توصیفی, تحلیلی صورت می پذیرد.
کلیدواژه ها
شایعه ، فضای مجازی ، جنگ نرم، اینترنت، سواد مجازی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط