سرقت علمی هوش مصنوعی در سازمانهای آموزشی: چالشها و راهکارهای پیشنهادی |
کد مقاله : 1021-DIGETHCONF (R1)-FULL |
نویسندگان |
Zahra Montasseri1، محمد مهدی منتصری *2 1Lecturer at the Department of Foreign Languages and Linguistics, Faculty of Letters and Humanities, Shiraz University, Shiraz, Iran 2دانشآموخته دکتری فلسفه و کلام اسلامی از دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
زمینه و اهمیت: پژوهش بخشی جدانشدنی از آموزش هستند، از مدارس ابتدایی تا موسسات آموزش عالی. با این حال، اثربخشی تحقیقات به اصالت و راستی نوشتارها و مفاهیم ارائه شده وابسته است. با ظهور فناوری هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT، انجام تحقیقات برای دانشآموزان و معلمان/استادان به چالش تبدیل شده است، زیرا این فناوری امکان تولید کارهای نامعتبر و کپی شده را ایجاد میکند. اگر پژوهش از طریق یک روبات هوش مصنوعی انجام شود و روشی معتبر برای تضمین اصالت آن وجود نداشته باشد، سازمانهای آموزشی به زودی با چالشهای قابل توجهی مواجه خواهند شد. هدف: مقاله حاضر به هدف ارائه راهکارهای ممکن برای پدیده "سرقت علمی هوش مصنوعی" و همچنین پیشرفت سیستمهای آموزشی با تأکید بر اصالت و راستی نوشتارها و مفاهیم، اشاره دارد. مسئله: پس از بررسی چالشهایی که سازمانهای آموزشی از ظهور فناوری چت هوش مصنوعی روبرو شدهاند، این پژوهش بر سؤال اصلی خود تمرکز خواهد کرد: چه راهکارهایی برای کپی برداری هوش مصنوعی میتوان پیشنهاد داد؟ روش: این یک مطالعه تحقیقاتی کیفی است که با رویکرد تحلیل توصیفی و انتقادی انجام میشود. دادههای تحقیق از منابع مختلفی، از جمله متون چاپی و دیجیتال، جمعآوری خواهد شد. یافتهها: این مطالعه دو نوع راه حل برای سرقت علمی هوش مصنوعی پیشنهاد میدهد: راه حلهای درونی که بر اهمیت اخلاق، صداقت و اصالت برای دانشآموزان و معلمان تأکید میکند و راه حلهای بیرونی که شامل گسترهای از پیشنهادها مانند بررسی چالش از نظر اخلاقی هوش مصنوعی، پیادهسازی الگوریتمهایی که با درصد قابل قبولی سرقت علمی هوش مصنوعی را تشخیص دهند، ارائه آموزش به معلمان و استادان در زمینه هوش مصنوعی، و اجرای قوانین خاص برای مبارزه با سرقت علمی هوش مصنوعی است. سازمانهای آموزشی همچنین میتوانند در نظر داشته باشند تا یک دپارتمان اختصاصی برای بررسی ادعاهای مربوط به سرقت علمی هوش مصنوعی ایجاد کنند که شامل مهندسان هوش مصنوعی، پژوهشگران از رشتههای مختلف و داوران اخلاقی باشد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، سرقت علمی، اخلاق، چالش، راهکار، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |