آموزش اخلاق دیجیتال در دانشجویان پرستاری |
کد مقاله : 1035-DIGETHCONF (R1)-FULL |
نویسندگان |
راضیه غفوری * گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستای و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
مقدمه: کسب و تقویت مهارتهای اخلاقی برای به منظور رویارویی با چالش های جدید ضرورتی انکارناپذیر است. یکی از مسائل رشد تکنولوژی است و ضرورت دارد این نکات اخلاقی استفاده از آن به فراگیران آموزش داده شود. رشته پرستاری با بیماران و افراد ناتوان در رعایت حقوق خود سروکار دارند، لذا آموزش اخلاق دیجیتال بیشتر ضرورت دارد و پژوهش حاضر با هدف شناسایی مبانی آموزش اخلاق دیجیتال به دانشجویان پرستاری انجام شده است. روش: پژوهش حاضر به روش ترکیبی در دو بخش مرور متون و مصاحبه انجام گردید. در مرور متون تلاش شد ضمن تعریف اخلاق دیجیتال، حیطه ها و مبانی آن نیز شناسایی شود و در مرحله دوم مصاحبه با افراد متخصص در بالین و که به امر آموزش می پرداختند انجام شد و تلاش شد چالش اخلاقی که در اثر پیشرفت های تکنولوژی دیجیتال در بالین ایجاد شده است شناسایی شود و با توجه به آن چالش ها، مبانی آموزشی اخلاق دیجیتال شناسایی شود و با مرحله اول ادغام شود. تحلیل داده ها در هر دو مرحله به روش تحلیل محتوا و با استفاده از نرم افزار MAX QDATA بود. یافته ها: آموزش اخلاق دیجیتال در پرستاری شامل سه حیطه آموزش، پژوهش و اخلاق در بالین است. در آموزش و پژوهش رعایت قانون نسخه برداری و حفظ مالکیت معنوی مورد تاکید است. ولی مهمتر آموزش رعایت اخلاق دیجیتال در بالین است. مهمترین اولویت آموزش بالینی اخلاق دیجیتال فراگیران، رعایت حریم بیماران و حفظ اطلاعات محرمانه بیمار میباشد. با وجود رسانه های دیجیتال امکان عکس و فیلم گرفتن راحت و در دسترس، لازم است نکات حفظ حریم خصوصی و رعایت شان انسانی و محرمانه بودن اطلاعات به دانشجویان بیش از پیش تاکید شود. از آنجاییکه پرستاران حامی بیماران می باشند، وظیفه حفظ حقوق بیماران در دنیای دیجیتال نیز با آنان می باشد و لازم است در آموزش بالینی مورد تاکید قرار گیرد. نتیجه: رعایت حریم بیماران و حفظ اطلاعات محرمانه بیمار در آموزش بالینی اخلاق دیجیتال فراگیران پزشکی ضروری است و وظیفه حفظ حقوق بیماران در دنیای دیجیتال نیز با آنان می باشد و لازم است در آموزش بالینی آموزش داده شود |
کلیدواژه ها |
آموزش، اخلاق دیجیتال، پرستاری |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |