شناسایی مؤلفه‌های اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاه‌ها
کد مقاله : 1064-DIGETHCONF
نویسندگان
محمود میرزاده کوهشاهی *1، زهرا شاعمرادی2
1دانشگاه هرمزگان
2دانشگاه تهران
چکیده مقاله
امروزه پرسش‌های مختلفی در حوزه آموزش الکترونیکی مطرح می‌شود که بررسی آن‌ها از منظر اصول اخلاقی، شاخه‌ای از اخلاق به نام اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات را به وجود آورده است در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفه‌های اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاه‌ها انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری یافته‌ها با استفاده از رویکرد کیفی است و به شیوه مطالعه مرور نظام‌مند انجام‌شده است. بر اساس یافته های پژوهش 15 مفهوم در مورد اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاه‌ها شناسایی شدند که این مفاهیم شامل حریم خصوصی افراد، صداقت، رعایت حقوق دیگران، پرهیز از آزاد دیگران حفظ اعتماد و رازداری، امانت‌داری و تعهد و مسئولیت‌پذیری، اخلاق علمی و حرفه‌ای، احترام به آزادی افراد، امنیت در فضای آموزش مجازی مدیریت منابع، تسلط بر محتوای تدریس مجازی، توجه به محتوای تدریس، توجه به رشد فکری فراگیران، ارزشیابی صحیح از فراگیران و دوره آموزشی، توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های سازمان‌های آموزشی می‌باشند بر اساس یافته های پژوهش که از طریق مطالعه و مرور مولفه های اخلاق در آموزش الکترونیکی و مجازی به دست آمد، به طور کلی شناسایی حیطه ها و مولفه های اخلاقی در سیستم آموزش الکترونیکی، شامل یک شبکه گسترده از مؤلفه‌های انسانی (مانند: آزادی، اعتماد، امامنتداری و ...) و مولفه های غیرانسانی (مانند: محتوا، روش تدریس، امنیت فضای مجازی و ....) است، ازاین‌رو سیستم آموزش الکترونیکی در زمینه‌ای اجتماعی و فرهنگی شکل می‌گیرد و دارای مضامینی هنجاری و اجتماعی استمولفه های غیرانسانی (مانند: محتوا، روش تدریس، امنیت فضای مجازی و ....) است، ازاین‌رو سیستم آموزش الکترونیکی در زمینه‌ای اجتماعی
کلیدواژه ها
اخلاق، آموزش مجازی، دانشگاه، مدرسه، مرور نظام‌مند
وضعیت: پذیرفته شده مشروط