شناسایی مؤلفههای اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاهها |
کد مقاله : 1064-DIGETHCONF |
نویسندگان |
محمود میرزاده کوهشاهی *1، زهرا شاعمرادی2 1دانشگاه هرمزگان 2دانشگاه تهران |
چکیده مقاله |
امروزه پرسشهای مختلفی در حوزه آموزش الکترونیکی مطرح میشود که بررسی آنها از منظر اصول اخلاقی، شاخهای از اخلاق به نام اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات را به وجود آورده است در همین راستا پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاهها انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری یافتهها با استفاده از رویکرد کیفی است و به شیوه مطالعه مرور نظاممند انجامشده است. بر اساس یافته های پژوهش 15 مفهوم در مورد اخلاق در آموزش مجازی و الکترونیکی مدارس و دانشگاهها شناسایی شدند که این مفاهیم شامل حریم خصوصی افراد، صداقت، رعایت حقوق دیگران، پرهیز از آزاد دیگران حفظ اعتماد و رازداری، امانتداری و تعهد و مسئولیتپذیری، اخلاق علمی و حرفهای، احترام به آزادی افراد، امنیت در فضای آموزش مجازی مدیریت منابع، تسلط بر محتوای تدریس مجازی، توجه به محتوای تدریس، توجه به رشد فکری فراگیران، ارزشیابی صحیح از فراگیران و دوره آموزشی، توجه به ارزشها و آرمانهای سازمانهای آموزشی میباشند بر اساس یافته های پژوهش که از طریق مطالعه و مرور مولفه های اخلاق در آموزش الکترونیکی و مجازی به دست آمد، به طور کلی شناسایی حیطه ها و مولفه های اخلاقی در سیستم آموزش الکترونیکی، شامل یک شبکه گسترده از مؤلفههای انسانی (مانند: آزادی، اعتماد، امامنتداری و ...) و مولفه های غیرانسانی (مانند: محتوا، روش تدریس، امنیت فضای مجازی و ....) است، ازاینرو سیستم آموزش الکترونیکی در زمینهای اجتماعی و فرهنگی شکل میگیرد و دارای مضامینی هنجاری و اجتماعی استمولفه های غیرانسانی (مانند: محتوا، روش تدریس، امنیت فضای مجازی و ....) است، ازاینرو سیستم آموزش الکترونیکی در زمینهای اجتماعی |
کلیدواژه ها |
اخلاق، آموزش مجازی، دانشگاه، مدرسه، مرور نظاممند |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |