چشم اندازی برآسیبهای فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان |
کد مقاله : 1065-DIGETHCONF |
نویسندگان |
حسین سلطان محمدی *1، فاطمه سلطان محمدی2 1پژوهشگر 2قم، خیابان موسی صدر، شماره 69، پلاک 43 |
چکیده مقاله |
در عصر حاضر خانوادهها در سـبد فـرهنگی خـود مواجه با شبکههای ماهوارهای، فضای مجازی و رسانههای پیشرفته میباشند که هرکدام بهنوبه خود بخشی از فرایند اثرگذاری در خانواده را نشانه رفتهاند بهطوریکه بعضی از شبکههای ماهوارهای بهطور ویژه تمرکز خویش را بر مقوله خانواده قرار دادهاند و کلام مشترک برنامههای این شبکهها عبارتاند از: رواج خانوادههایی بیسامان و افسارگسیخته در مقابل ساختار خانواده، عادیسازی خیانت همسران به یکـدیگر، عـادی جـلوه دادن بیعفتی و روابط جنسی دختر و پسر پیش از ازدواج، ترویج فرهنگ همباشی بهجای ازدواج و عادی جلوه دادن سقطجنین برای دختران. با ید اذعان نمود نهاد خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که مرزها و حدود قابلنفوذی دارد و فضای مجازی توانسته است در آن رخنه کند؛ لذا ورود فضای مجازی به کانون خانواده موجب بروز آسیبهایی در هنجارهـا و نقشهای اعضای خانواده بهویژه کودکان شده است. هدف از این پژوهش، چشم اندازی بر آسیبهای فضای مجازی در تعلیم و تربیت کودکان میباشد که در آن، آثار و پیامدهای منفی اینترنت را در رابطه با آداب و اخلاق زندگی خانوادگی موردبررسی قرار گرفته است. روش علمی تحقیق نیز بهصورت توصیفی- تحلیلی و روش جمعآوری مطالب بهصورت کتابخانهای و جستجو در پایگاهها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی صورت پذیرفته است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که گسترش فضاهای مجازی اینترنتی آسیبهای گوناگونی در زمینه تعلیم و تربیت کودکان ایجاد کرده است؛ ازجمله آسیبهای اخلاقی همچون دسترسی آسان به منابع غیراخلاقی، تضعیف باورهای دینی و القای شبهات و تعارض ارزشها؛ آسیبهای شخصیتی مثل اعتیاد به فضای مجازی، انزوای اجتماعی و اتلاف وقت؛ و آسیبهای خانوادگی از قبیل کاهش ارتباطات خانوادگی، تغییر الگوی تعامل میان والدین و فرزندان، از بین رفتن تعادل قدرت در خانواده و شکاف نسلها. بنابراین، هدایت و نظارت والدین در کنار شناخت و آگاهی از آسیبهای پیش روی فضای مجازی بهترین راهکار رفع آسیبهای آن است. |
کلیدواژه ها |
تعلیم و تربیت، کودک، فضای مجازی، آسیبها |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |