بررسی آسیب های فضای مجازی بر دانش آموزان دوره ابتدایی و ارائه راهکار (یک مطالعه مروری)
کد مقاله : 1072-DIGETHCONF
نویسندگان
محمدرضا زینل نرجه *1، مهدی واحدی2
1تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسیو علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،ایران،تهران
2تکنولوژی آموزشی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه علامه طباطبایی،ایران،تهران
چکیده مقاله
فناوری در دنیای امروزی روز به روز در حال گسترش است و کشور های پیشرفته برای رشد و توسعه خود ناچار به استفاده و همچنین افزایش بهروری از این فضا هستند.تکنولوژی های ارتباطی باعث دگرگونی های بسیاری در زندگی کنکونی بشری شده است،اینترنت و فضای مجازی در زندگی امروزی نقش مهم و قابل ملاحظه ای بازی میکند، این فضا علارغم استفاده های مثبت آن و فواید بسیارش دارای آسیب هایی نیز برای نسل آدمی است، که این آسیب ها به ویژه در دوران ابتدایی زندگی و دانش آموزی، که شخصیت انسان درحال شکل گیری است بیشتر نمایان است.دوره ابتدایی از دوره های پر اهمیت تحصیلی است که اکثر دانش آموزان کشور را در بر میگیرد.لذا خطر فضای مجازی میتواند بیشتر متوجه این گروه هدف باشد. این مهم زنگ خطری برای خانواده ها و متصدیان نظام تعلیم و تربیت است که با ارائه راهکار ها و آگاهی دهی به دانش آموزان،معلمان، اولیا و عموم جامعه از آسیب های این فضا جلوگیری نمایند. مقاله حاضر با شیوه مرور ادبیات و روش توصیفی_تحلیلی در صدد است تا با تشریح کارکرد های فضای مجازی و اهمیت دوره ابتدایی در تربیت انسانی به آسیب های موجود در فضای اینترنتی اشاره کرده و راهکارهایی را برای پیشگیری از این اسیب ها با توجه به مقالات،کتب و پژوهش های مختلف ارائه دهد لذا هدف کلی مقاله بررسی و شناسایی برخی از آسیب های موجود در فضای مجازی برای دانش آموزان ابتدایی و ارائه راهکار هایی در جهت جلوگیری این آسیب ها برای حفاظت از آنها است. تا با آگاهی بیشتر و همچنین با شیوه مناسب تر از این فضا استفاده کنند.
کلیدواژه ها
دوره ابتدایی،فضای مجازی،آسیبها،راهکار،دانش آموز
وضعیت: پذیرفته شده مشروط