ارائۀ چارچوب پیشنهادی برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی |
کد مقاله : 1079-DIGETHCONF |
نویسندگان |
مصطفی امیدی *1، مهدی واحدی2 1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. 2استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
پیشزمینه و هدف: امروزه استفاده از اینترنت و فضای مجازی، یکی از بخشهای مهم در زندگی فردی همۀ انسانها، به خصوص کودکان است. کودکان به لحاظ فراغتی که دارند بیش از بزرگسالان، زمان خود را به استفاده از فضای مجازی اختصاص میدهند. همین نکته نگرانیهایی را برای والدین و نهادهای ذیربط ایجاد کردهاست؛ از این رو هدف پژوهش حاضر، ارائۀ چارچوب پیشنهادی برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی است. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و رویکرد به کار گرفتهشده کیفی و از نوع مرور ادبیات است. مرور ادبیات روشی عالی برای ترکیب یافتههای تحقیق با هدف نشاندادن شواهد در سطح بالاتر و کشف زمینههایی است که نیاز به تحقیقات بیشتری دارند و یک جزء حیاتی برای ایجاد چارچوبهای نظری و ساخت مدلهای مفهومی است. در مطالعۀ حاضر، اطلاعات مورد نیاز دربارۀ فضای مجازی و مراقبت از کودکان در این فضا با تلفیقی از مطالعۀ منابع کتابخانهای، بررسی آثار پژوهشی و با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی معتبر همچون پایگاه مرکز اطلاعات جهاد دانشگاهی، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، سیویلیکا، گوگل اسکالر و ...، گردآوری و طبقهبندی شدند. یافتهها: پس از گردآوری و بررسی منابع مختلف، پژوهشگران به 4 مؤلفۀ مهم و تاثیرگذار در راستای مراقبت از کودکان در فضای مجازی دستیافتند: این مؤلفهها عبارتاند از: 1. نقشها و وظایف والدین، 2. نقشها و وظایف مدرسه و نهاد تعلیم و تربیت، 3. نقشها و وظایف شورای عالی فضای مجازی و 4. نقشها و وظایف پلیس فتا. نتیجهگیری: لازم است هر یک از نهادهای ذیربط ضمن آگاهی از نقشها و وظایف خود و عمل به آنها، با یکدیگر همکاری داشتهباشند تا بهترین راهحل را برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی بیابند. |
کلیدواژه ها |
مراقبت، کودکان، فضای مجازی، اینترنت، تلفنهمراه. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |