بررسی مسائل جدید در اخلاق رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، با تمرکز بر مسائل اخلاقی در محیط‌های آموزشی
کد مقاله : 1082-DIGETHCONF-FULL
نویسندگان
محیا زارع نسب *1، مهدی واحدی2
1دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
با توسعه نسل جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه بشری وارد عصر هوش مصنوعی می‌شود و به تدریج کاربرد هوش مصنوعی وارد عرصه آموزش نیز شده است.‌ این فناوری‌ها از یک طرف به ارتقای یادگیری دانش‌آموزان و از طرفی مشکلات اخلاقی نیز دارند که مانع رشد دانش‌آموزان می‌شود. زمینه شناسایی مسائل جدید در اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در بهبود فضای اخلاقی در حوزه فناوری آموزشی مؤثر باشد، از‌این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی مسائل جدید در اخلاق رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط‌های آموزشی در کنار فناوری‌های جدید چون هوش مصنوعی پرداخته است. پژوهش حاضر به تحلیل کیفی مرور ادبیاتی از تحقیقات انجام شده در رابطه با اخلاق استفاده از فناوری در محیط‌های آموزشی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهند که مسائل جدید در مؤلفه‌های اخلاق در فناوری آموزشی را می‌توان در قالب چند بعد دسته بندی کرد که در پژوهش حاضر فقط چهار مولفه تاثیرگذار شامل حریم خصوصی و مالکیت داده‌ها، تاثرات عاطفی دانش‌آموزان، ممانعت از رشد دانش‌آموزان و فروپاشی مدرسه، اعتماد و قدرت معلم، مطرح شده است. در نتیجه، اصول و هنجارهای اخلاقی در حوزه دیجیتال نمی‌توانند خود به خود ‌ایجاد شوند و توسعه ‌آن‌ها باید مدیریت شود. یک گام اساسی برای توسعه اخلاق فرهنگ الکترونیک، تدوین کدهای اخلاقی برای سازمان‌های آموزش عالی و از جمله "اخلاق اطلاعاتی" است. سازندگان هوش مصنوعی باید حفاظت از داده‌های شخصی را تقویت کنند تا از حریم خصوصی کاربران اطمینان حاصل کنند. دانش‌آموزان باید آگاهانه، سواد علمی ‌خود را بهبود بخشند و سپس از فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی لذت ببرند.
کلیدواژه ها
اخلاق رایانه، اخلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل اخلاقی، محیط‌های آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط