الزامات اخلاقی بکارگیری رسانه های دیجیتال و فضای مجازی در تدریس
کد مقاله : 1107-DIGETHCONF-FULL
نویسندگان
دلارام درویش پور1، حسین حسنی *2
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد. یزد. ایران.
چکیده مقاله
در دوران کنونی دسترسی وسیع دانش‌آموزان به رسانه‌های دیجیتال آنان را در معرض انبوهی از ایده‌ها و نظرات سازنده و مخرب قرار می‌دهد. تعامل درست در این فضا به‌نحوی‌که دانش‌آموزان هم از تهدید در امان بمانند و هم نسبت به دیگران متعهد باشند مستلزم کسب مهارت، پرورش فضایل اخلاقی و تمرین آن‌ها است. تعریف مهارت‌ها و فضایل موردنیاز، شیوه‌های آموزش و تمرین و نقش معلمان بسیار حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، مطالعه مستقل و روش‌مند پیشینه پژوهش برای اکتشاف، توصیف، تلفیق، تبیین الگوها، روابط و روندهای قابل‌مشاهده در پیکره اخلاق دیجیتال و فضای مجازی در کلاس درس و تدریس بود. پژوهش، توصیفی - تحلیلی و به شیوه مروری بود. بر اساس یافته‌های پژوهش، معلم و مسئولان مدرسه در رعایت این ضوابط و خط‌قرمزها، جایگاهی کلیدی دارند. این حدود و ثغور حوزه‌های متنوعی را شامل می‌شود. الزامات اخلاقی در کلاس درس در قیاس با محیط خانه و خانواده تفاوت‌هایی دارد، معلم و برنامه‌های درسی (کتب درسی و سایر برنامه‌ها) و والدین در آموزش اخلاق دیجیتال به دانش‌آموزان نقش اساسی دارند. برخی چالش‌ها در سیستم آموزشی در زمینه بی‌اخلاقی دیجیتالی در آموزش الکترونیک وجود دارد. در نتیجه، به‌کارگیری هوش مصنوعی، سایت‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی، انیمیشن، فیلم و سایر رسانه‌ها در کلاس درس و تدریس، حد و مرزها، اصول اخلاقی و چهارچوب‌هایی دارد. در نهایت به ارائه راهبردها و پیشنهاداتی برای ارتقا اخلاق دیجیتال در آموزش و تدریس پرداخته شد.
کلیدواژه ها
اخلاق دیجیتال، تدریس اخلاقی، رسانه، معلم. 
وضعیت: پذیرفته شده مشروط