چارچوب های اخلاقی کسب وکار ها در متاورس: مرزهای جدید برای مشتریان |
کد مقاله : 1108-DIGETHCONF |
نویسندگان |
بابک قهرمان نسب1، فاطمه قاسم زاده *2 1ندارد 2استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران |
چکیده مقاله |
متاورس به عنوان یک پلتفرم دیجیتال در حال رشد، جدیدترین مسائل مربوط به ایمنی، امنیت و حریم خصوصی دادههای مشتری را معرفی می کند در فرآیندهای کسب و کار، متاورس فرصتها و چالشهای بیسابقهای را با ملاحظات اخلاقی که نقش محوری در تدوین شیوههای مسئولانه ایفا میکنند، این مقاله به بررسی چالشها و مسائل اخلاقی مرتبط با استفاده از تکنولوژی متاورس در شرکتها میپردازد. ابتدا، نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکتها مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است . این پژوهش با استفاده از تحلیل کتابشناختی و سناریوهای مدل مفهومی انجام شده است. تجزیه و تحلیل کتابشناختی به بررسی مدل کسب و کار متاورس و تقاطع آن با اخلاق کسب و کار میپردازد، با تأکید بر چشمانداز در حال تحول استفاده از دادهها و پیامدهای اخلاقی آن، مسائل اخلاقی مرتبط با حریم خصوصی کاربران در متاورس مورد بررسی قرار گرفته و ضرورت اجرای اقدامات امنیتی قوی برای جلوگیری از سوء استفاده از دادهها و احترام به حقوق کاربران بیان شده است. شفافیت در ارتباط با جمعآوری و استفاده از دادههای کاربران به عنوان یک اصل اخلاقی و موثر در جلب اعتماد از سوی کاربران مطرح شده است. همچنین، مقاله به بررسی چالشها و مسائلی پرداخته که از تبعیض بالقوه در پردازش دادهها ناشی میشوند. نیاز به الگوریتمهای آزاد از تبعیض و اطمینان از انطباق با هنجارها و قوانین حقوق بشر در این زمینه مورد تأکید قرار گرفته است. در ادامه، اهمیت حکومتداری خوب و ایجاد یک چارچوب اخلاقی جهت حفظ اعتماد و پایداری در استفاده از تکنولوژی متاورس بررسی شده است. متناظر با توسعه این تکنولوژی، نیاز به مدیریت اخلاقی دادهها و حفظ حقوق کاربران در تناسب با اهداف کسب و کار به عنوان یک نقطه حیاتی تأکید شده است. در نهایت، نگاهی به تعریف مفهومی متاورس و پتانسیل آن در تحول تجربیات مشتری و کسب و کارها انداخته شده است. به توجه به پیشبینیها درباره افزایش استفاده از متاورس توسط جمعیت جهانی، ضرورت توجه به مسائل اخلاقی و حفظ حقوق کاربران در این فضا بیان شده است. |
کلیدواژه ها |
متاورس، چارچوبهای اخلاقی، رویکرد اخلاقی، تکنولوژی ، حریم خصوصی مشتری، اخلاق تجاری،کسب کار |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |