بررسی نقش هوش مصنوعی در تحقق بلوغ تعاملاتی قشر نوجوان |
کد مقاله : 1109-DIGETHCONF |
نویسندگان |
محمد شیروانی * دانشکده الاهیات دانشگاه قم گروه فلسفه ایران قم |
چکیده مقاله |
انسان نوعا در هنگامهی مواجه با پدیدهها با دستگاه تحریکی و غلبه هیجانات به تخاطب روی میآورد، قضاوتی که اکثرا به جهت هیاهو و هجمه احساسات، به طغیان و ناهنجاری منجر میشود، واکنشی که پس از برون رفت از موقعیت، به پریشانی و پشیمانی و تقلیل وجهه اجتماعی تبدیل میشود، از طرفی زبان توصیه و تهدید و تطمیع، برای دوری از قضاوتگری سوء و یا تعجیل در قضاوت، به جهت مواجه حصولی، موثر نیست یا اگر هم موثر باشد، ماندگار و عمیق نیست. از آنجایی که علت اصلی تبعیت از هیجانات، حوزه تواناییست و نه دانایی، در این نوشتار به دنبال تحقق بهرهوری از تکنولوژی های دیجیتالی، چون متاورس و هوش مصنوعی AI و عینک های AR و VR برای طرح واره سازی نوجوان با محوریت توانمندی ذهن و فکرورزی برآمدهایم، تا نوجوان با ابزار نوین، در بستری گیم و انیمه گونه، بتواند توانایی مدیریت احساسات در موقیعت ها را افزایش دهد. ارائه مدلی حضوری با بهرهوری از فناوری دیجیتال که از تصویر سازی تصورات، نشات گرفته است و انسان را با تفاسیر متنوع از مواجهات، به یک تاب آوری و تانی خردمندانه میرساند. مدلی که با تمرین های متعدد می تواند انسان را به تعامل تعادلی حصص درونی و بیرونی برساند. تهیه بستر مجازی نه تنها نقش تفریحی برای نوجوان دارد، بلکه توانایی این را دارد که در حوزه شناسایی و درمان اختلال های تعاملاتی موثر و مفید واقع شود. از این رو بایسته است تا با همکاری تیم اخلاق تعاملاتی و دیجیتال بستر جذاب دیجیتال، به سوی تامین آموزه های فرهنگی و اخلاقی به صورت پنهان سوق داده شود |
کلیدواژه ها |
بلوغ تعاملاتی، دیجیتال، هوش مصنوعی، هیجانات، قضاوت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |