واکاوی آسیبها و چالشهای فضای مجازی با تأکید بر آموزش باید و نبایدهای اخلاقی |
کد مقاله : 1113-DIGETHCONF |
نویسندگان |
الینا مهمدی1، حسین حسنی *2 1دانشجوی کارشناسی مدیریت آموزشی ، دانشگاه یزد، یزد، ایران 2استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد. یزد. ایران. |
چکیده مقاله |
یکی از حوزههای پرکاربرد اخلاق، اخلاق در محیطهای مبتنی بر فناوری یا همان اخلاق فناوری است که امروزه با گسترش فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به یک ضرورت تبدیل شده است. از طرفی، فضای مجازی و شبکههای اجتماعی سبب ایجاد نسل جدیدی از فضای ارتباطات اجتماعی میان مردم شده است که اخلاق در جامعه، اخلاق در خانواده، اخلاق در مدرسه و اخلاق در آموزش را به چالش میکشد. هدف پژوهش حاضر واکاوی آسیبها و چالشهای فضای مجازی با تأکید بر اخلاق و آموزش بود. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بود. دادههای موردنیاز در این پژوهش با بررسی اسناد و کتب، مقالات و مجلات پژوهشی و سایر منابع به شیوه مروری در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی جمعآوری شد. بر اساس یافتههای پژوهش، فضای مجازی و استفاده از شبکههای اجتماعی باعث آسیبهایی در حوزه اجتماعی مانند اختلال در فرایند اجتماعی شدن، بحران هویت شخصی، فرهنگی و اجتماعی، اختلال در شکلگیری شخصیت و تعارض ارزشها و در حوزه خانوادگی مانند متزلزل شدن بنیان خانواده، شکاف بین نسلها، رفتارهای نابهنجار در محیط خانواده و طلاق عاطفی و در حوزه فردی مانند اعتیاد به اینترنت، آشفتگی ذهنی، انحرافهای اخلاقی و جنسی نوجوانان، آسیب تحصیلی، مشکلات جسمی و روحی و روانی شده است. از آن جایی که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بخش جداییناپذیر از زندگی افراد و جوامع است و امکان حذف آنها وجود ندارد؛ لذا برای جلوگیری از این آسیبها و آموزش بایدها و نبایدها و هنجارهای اجتماعی و اخلاقی، از جمله نهادها و سازمانهای مؤثر نهاد آموزشوپرورش و در رأس آن مدرسه و برنامههای درسی هستند. |
کلیدواژه ها |
فضای مجازی، اخلاق دیجیتال، آموزش، اخلاق. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط |