سواد هوش مصنوعی بستری برای تحقق استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی
کد مقاله : 1115-DIGETHCONF
نویسندگان
محمد علی رستمی نژاد *1، مریم ایزی2
1عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
2گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
با فراگیر شدن هر نوع فناوری در دو قرن اخیر؛ تلاش متخصصان تعلیم و تربیت برای استفاده اثربخش از آن فناوری به انواع سواد ختم می‌شود. سواد رادیویی، تلویزیونی مصادیق قدیمی‌تر و سواد هوش مصنوعی تلاش جدید متخصصان برای توانمندکردن شهروندان برای استفاده بهینه از فناوری هوش مصنوعی در تحصیل و زندگی است. با فراگیر شدن هر نوع فناوی یکی از ملاحظات مهم ملاحظات اخلاقی به ویژه در استفاده از آن است. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش سواد هوش مصنوعی در استفاده اخلاقی از آن است؛ برای رسیدن به این هدف از روش مرور مطالعاتی روایی و چارچوب SALSA (جستجو، ارزیابی، ترکیب و تحلیل)استفاده شد. یافته‌ها حاکیست، سواد هوش مصنوعی مفهوم جدیدی است که با فراگیر شدن هوش مصنوعی در نظام های آموزشی رواج پیدا کرده است. سواد هوش مصنوعی شامل دانش مفاهیم، مهارت‌ها و ملاحظات اخلاقی پیرامون ایجاد و استفاده از هوش مصنوعی است. غایت آن تبدیل شدن افراد به شهروندان فرهیخته برای اقتصاد رو به رشد هوش مصنوعی است. محتوای سواد هوش مصنوعی مواردی چون ارزیابی نقادانه، ملاحظات اخلاقی، دانش فنی و دانش کاربردی را در بر می‌گیرد. محتوای اخلاقی سواد هوش مصنوعی ملاحظات انسان محور چون انصاف، پاسخگویی، شفافیت، اخلاق و ایمنی را در بر می گیرد. از روش های یادگیری مبتنی بر پروژه همیارانه، توسعه نرم افزار، حل مسئله، قصه گویی دیجیتال و استفاده از عناصر بازی برای رسیدن به غایت سواد هوش مصنوعی استفاده می شود. برای مدرسان نیز استفاده از قابلیت های هوش مصنوعی مانند سیستم های آموزش هوشمند و شخصی سازی شده جزء سواد هوش مصنوعی محسوب می‌شود. این یافته بحث و پیشنهادهایی برای توسعه سواد هوش مصنوعی در نظام تربیتی ایران ارائه شده است.
کلیدواژه ها
اخلاق هوش مصنوعی، سواد هوش مصنوعی، اخلاق دیجیتال؛ هوش مصنوعی در آموزش
وضعیت: پذیرفته شده مشروط