تبیین مبانی اخلاقی شهروندی دیجیتال؛ مرور سریع
کد مقاله : 1147-DIGETHCONF
نویسندگان
حمیدرضا اطهری نیا *1، محمد علی رستمی نژاد2، خیرالنساء رمضان زاده3، حسین اسکندری4
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
4دانشیار گروه علوم تربیتی و تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
چکیده مقاله
امروزه با گسترش استفاده‌های نوجوانان و جوانان از فناوری‌های دیجیتال و فرصت‌ها و چالش‌های متأثر از آن، ضرورت پرداختن به مسئله تربیت شهروندی دیجیتال احساس می‌شود. مبانی اخلاقی بخش مهمی از مبانی تربیت شهروندی دیجیتال به‌شمار می‌رود. در این راستا هدف از پژوهش حاضر تبیین مبانی اخلاقی شهروندی دیجیتال است. رویکرد پژوهش کیفی و روش آن مروری از نوع مرور سریع بود. قلمرو پژوهش شامل کلیه منابع مرتبط با مبانی اخلاقی شهروندی دیجیتال بین سال‌های 2024-2014 بود که با روش نمونه‌گیری هدفمند و در طی سه مرحله غربالگری، مطالعات نهایی جهت تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. با استفاده از یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل مطالعات می‌توان الگویی متشکل از چهار بعد دانش، توانش، نگرش و ارزش برای مبانی اخلاقی شهروندی دیجیتال ترسیم کرد. در این الگو در بعد دانش مفاهیم مرتبط با آگاهی دیجیتال، در بعد توانش مفاهیم مرتبط با مهارت‌های دیجیتال، در بعد نگرش مفاهیم مسئولیت‌های دیجیتال و در بعد ارزش مفاهیم حقوق دیجیتال جای گرفته است. یافته‌های این پژوهش می‌تواند تصویری روشن از مبانی اخلاقی شهروندی دیجیتال برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان ارائه کند.
کلیدواژه ها
مبانی اخلاقی، شهروندی دیجیتال، فناوری، مرور سریع
وضعیت: پذیرفته شده مشروط