چالش های اخلاقی انتشار مطالب در راستای تبلیغ دین با استفاده از هوش مصنوعی
کد مقاله : 1175-DIGETHCONF
نویسندگان
سید محمد علی مرتضوی شاهرودی *
دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما
چکیده مقاله
اخلاق انتشار مطالب در راستای تبلیغ دین به رعایت مجموعه‌ای از اصول و قواعد اخلاقی که در فرآیند تبلیغ دین باید رعایت شود اشاره دارد. این اصول شامل اخلاق علمی که به معنای داشتن دانش کافی در حوزه دانشی و استفاده از منابعی است که مبلغ واقعاً مطالعه کرده باشد، رعایت استنادها در پاسخگویی و انتشار مطالبی که مبلغ بیان میکند. مدتی هست که مبلغان در عرصه تبلیغ، درگیر چالش‌های اخلاقی متنوعی شده‌اند، از جمله سرقت ادبی، سوء‌استفاده از داده‌ها، حفظ حریم خصوصی، و نیاز به پاسخگویی و شفافیت در بیان مسائلی مه بیان میکنند. این چالش‌ها نیازمند توجه و راهکارهای اخلاقی دقیقی هستند تا از کیفیت و صحت مطالب بیان شده توسط مبلغ اطمینان حاصل شود و از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری گردد. اطمینان از انجام تبلیغ دین با رعایت اصول اخلاقی، به نفع جامعه اسلامی و پیشرفت علم دینی است. با توجه به حجم عظیم داده‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند پردازش کند، محافظت از اطلاعات شخصی و جلوگیری از استفاده نادرست از آن‌ها اهمیت بسزایی دارد. مبلغین باید قادر به توضیح و توجیه نظرات و پاسخگویی های خود باشند و از ایجاد سیستم‌هایی که نمی‌توانند کنترل یا درک کنند، خودداری کنند. این امر به اطمینان از اینکه تبلیغ دین با رعایت اصول اخلاقی انجام می‌شود، کمک می‌کند. رعایت اخلاق تبلیغ دین به حفظ اعتبار علمی و اعتماد عمومی به مطالب مبلغ دینی منجر می‌شود.
هوش مصنوعی در کنار مزایایی که برای مبلغ دارد، میتواند مبلغ را دچار آفاتی کند که به دور اخلاق است، مانند ارائه مطالبی که از صحت و سقم آن مطمان نیست و صرفا آن را از هوش مصنوعی دریافت کرده است، چالش هایی از این دست در استفاده از هوش مصنوعی بر سر راه مبلغ قرار خواهد گرفت، این پژوهش به دنبال آن است که بیان کند چالش های موجود چیست و مبلغ در مقابل این چالش ها چه وظیفه ای دارد
کلیدواژه ها
اخلاق، هوش مصنوعی، چالش‌ها، تبلیغ دین
وضعیت: پذیرفته شده مشروط